Deze bijeenkomst concentreert zich op filmische stijlmiddelen die tijdens het kijken makkelijk aan je aandacht ontsnappen. Zo is het beeldformaat een van de krachtigste én onopvallendste statements die een film kan maken: het canvas waarop de regisseur zijn landschappen en gezichten schildert. En toch kunnen we na afloop van een film zelden zeggen hoe breed of krap hij was. Deze avond maakt de cursist bewust van de praktijk en esthetiek van het beeldformaat, van de spectaculaire vergezichten uit Dune tot Xavier Dolans benauwend krappe Mommy. Daarnaast schetst Kevin Toma de geschiedenis van filmische lichtreflecties en duikt hij in de mysterieuze wereld van de crossfade: dat zelden uitgelichte, maar wonderschone moment waarop twee filmbeelden vloeiend in elkaar overgaan.
Filmdocent cursusreeks
Kevin studeerde Film en…
Deze bijeenkomst concentreert zich op filmische stijlmiddelen die tijdens het kijken makkelijk aan je aandacht ontsnappen. Zo is het beeldformaat een van de krachtigste én onopvallendste statements die een film kan maken: het canvas waarop de regisseur zijn landschappen en gezichten schildert. En toch kunnen we na afloop van een film zelden zeggen hoe breed of krap hij was. Deze avond maakt de cursist bewust van de praktijk en esthetiek van het beeldformaat, van de spectaculaire vergezichten uit Dune tot Xavier Dolans benauwend krappe Mommy. Daarnaast schetst Kevin Toma de geschiedenis van filmische lichtreflecties en duikt hij in de mysterieuze wereld van de crossfade: dat zelden uitgelichte, maar wonderschone moment waarop twee filmbeelden vloeiend in elkaar overgaan.
Filmdocent cursusreeks
Kevin studeerde Film en Opvoeringskunde aan de Radboud Universiteit. Hij schrijft wekelijks filmrecensies voor de Volkskrant en werkte als redacteur bij Cinema.nl. Naast dat hij volop filmfanaat is, is hij muzikant en componist bij autodidact. Kevin combineert vaak zijn kennis van muziek en film in zijn cursussen en programma’s, waaronder een live filmconcert.